Seminarium dotyczące programu wsparcia "Odnowa"
Katedra Pedagogiki Opiekuńczej i Profilaktyki Społecznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Wydział Edukacji i Sportu Urzędu Miasta Bydgoszczy i Miejski Ośrodek Edukacji Nauczycieli zorganizowali 17 grudnia 2015 roku o godz. 14.00 w auli Biblioteki UKW przy ul. K. Szymanowskiego 3 w Bydgoszcz Seminarium dla nauczycieli - wychowawców - pedagogów szkół podstawowych inicjujące Program wsparcia dla bydgoskich szkół podstawowych z dzielnic zagrożonych wykluczeniem społecznym „Odnowa”,
Było to pierwsze spotkanie, na którym przedstawiono ofertę "pierwszych kroków" w budowaniu systemu wsparcia dla tych szkół i wysłuchano potrzeb i propozycji nauczycieli i dyrektorów tych szkół. Oferta wsparcia ma być budowana we współpracy z nauczycielami, którzy w tych szkołach pracują, lub pracują w innych szkołach, ale odczuwają potrzebę rozwijania swoich kompetencji.
Zaprezentowano oferty p.n.:
- Wsparcie wychowawcze - doskonalenie kompetencji wychowawczych dla kadry szkół
- Przezwyciężanie stereotypów drogą do zwiększania motywacji do nauki - prof. dr hab. Maria Deptuła, mgr Szymon Borsich - Katedra Pedagogiki Opiekuńczej i Profilaktyki Społecznej UKW
Oferta dotyczy warsztatów dla nauczycieli i pedagogów szkolnych na temat przezwyciężania stereotypów obniżających motywację do nauki i utrudniających funkcjonowanie w klasie szkolnej uczniów dotkniętych „stereotypem niskich zdolności” oraz uczniów odrzucanych przez rówieśników. - Elementy socjoterapii w pracy wychowawcy klasy - dr Wioletta Junik - Katedra Pedagogiki Opiekuńczej i Profilaktyki Społecznej UKW
Oferta warsztatów dla wychowawców klas poszukujących efektywnych metod pracy z uczniami z grup ryzyka, sprawiającymi trudności wychowawcze. Na warsztacie pedagodzy będą zachęcani do wykorzystywania elementów metody socjoterapii w codziennej pracy wychowawczej, co może służyć zmianie uczniowskich zachowań, poprawie relacji wychowawca-wychowanek i zwiększaniu satysfakcji z pracy wychowawczej. - Jak pracować z rodzicami? - dr Blanka Poćwiardowska - Katedra Pedagogiki Opiekuńczej i Profilaktyki Społecznej UKW
Oferta warsztatów doskonalących kompetencje do pracy z rodzicami, która czasem bywa trudnym wyzwaniem, wymaga radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami, ciągłego poszukiwania odpowiedzi na wiele pytań np.: Jak podczas zebrań tworzyć atmosferę sprzyjającą współpracy? Jak zmotywować rodziców do zaangażowania się w działania na rzecz dzieci? Jak zaplanować i przeprowadzić zebranie? Jak reagować na trudne zachowania rodziców - Racja czy relacja? - cztery sposoby komunikacji - mgr Dorota Wojtczak - Miejski Ośrodek Edukacji Nauczycieli
Oferta warsztatów doskonalących kompetencje komunikacyjne nauczyciela i ucznia, bazująca na filozofii Porozumienia bez Przemocy Marshalla Rosenberga, podczas których będzie można uzyskać odpowiedzi m.in. na pytania: Jak się porozumiewamy? Co z tego, co mówimy jest automatyczne, a co wytrenowane? Co jest skuteczne i czy świadomi jesteśmy konsekwencji tego, co mówimy i jak to mówimy? Po co nam ta świadomość? Co zyskujemy koncentrując się na jakości komunikacji? Podczas wystąpienia zostaną zaprezentowane rożne drogi reagowania na zaczepki, krytykę i inne sytuacje trudne w trakcie rozmowy nauczyciela z uczniem.
- Przezwyciężanie stereotypów drogą do zwiększania motywacji do nauki - prof. dr hab. Maria Deptuła, mgr Szymon Borsich - Katedra Pedagogiki Opiekuńczej i Profilaktyki Społecznej UKW
- Wsparcie dydaktyczne - oferta doskonalenia kompetencji dydaktycznych nauczycieli ze szkół podstawowych
- Jak wygląda dobre uczenie się? mgr Anna Bross-Krymer - dyrektor Szkoły Podstawowej nr 14 w Bydgoszczy, trenerka Centrum Edukacji Obywatelskiej
Oferta warsztatów dla dyrektorów i nauczycieli dotycząca czynników mających wpływ na efektywność procesów dydaktycznych, a tym samym osiągnięć edukacyjnych uczniów. Warsztaty, oparte na strategiach oceniania wspierającego rozwój uczniów, dotyczyć będą szeroko pojętej ewaluacji formatywnej. Podczas spotkań szkoleniowych uczestnicy poznają wpływ różnych strategii i działań na wyniki edukacyjne uczniów. Dowiedzą się jak tworzyć warunki i atmosferę sprzyjającą uczeniu się oraz zdobędą umiejętności dotyczące praktycznego stosowania elementów oceniania rozwojowego.
- Jak wygląda dobre uczenie się? mgr Anna Bross-Krymer - dyrektor Szkoły Podstawowej nr 14 w Bydgoszczy, trenerka Centrum Edukacji Obywatelskiej
- Dodatkowe informacje: https://pedagogika.ukw.edu.pl/jednostka/instytut_pedagogiki/aktualnosci/25941