Katedra Pedagogiki Opiekuńczej i Profilaktyki Społecznej

Badania o lifestreamingu

W lipcu 2019 r. dr Jolanta Jarczyńska z Instytutu Pedagogiki UKW podczas konferencji zaprezentowała wyniki badań prowadzonych w bydgoskich szkołach średnich dotyczących ich obecności w sieci. Projekt: Zjawisko lifestreamingu jako droga do poszukiwania i konstruowania tożsamości młodych osób. Statusy tożsamościowe i style tożsamości młodych osób a nadmierne korzystanie przez nie z sieci społecznościowych był realizowany z grantu z Krajowego Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii.

Badanie diagnozuje statusy i style tożsamości badanej młodzieży oraz analizuje związki między nimi a nadmiernym użytkowaniem sieci społecznościowych. Badanie zagłębia się w poważny już problem dotykający młodych ludzi.

Głównym celem badań była diagnoza i opis zjawiska lifestreamingu (w tym. m.in. opis profili społeczno-demograficznych młodzieży w wieku 16-20 lat nadmiernie korzystających z urządzeń mobilnych, użytkujących zwłaszcza dwie lub większą liczbę sieci społecznościowych) oraz diagnoza statusów i stylów tożsamości badanej młodzieży i analiza związków między nimi a nadmiernym użytkowaniem sieci społecznościowych. Badania prowadzono na losowo wybranej próbie uczniów publicznych szkół ponadgimnazjalnych zlokalizowanych na terenie miasta Bydgoszczy (N=1.500). Przeprowadzono anonimowe audytoryjne badania ankietowe typu papier-ołówek, które pogłębione zostały o zogniskowane wywiady grupowe, tzw. focus group oraz rozszerzone wywiady indywidualne.

W konferencji wzięły udział:

  • dr Jolanta Jarczyńska - autorka badań, psychoterapeutka oraz pedagog i socjoterapeuta, adiunkt na Wydziale Pedagogiki i Psychologii UKW,
  • Magdalena Masłowska - dyplomowany nauczyciel, pedagog, terapeuta pedagogiczny, edukator bezpieczeństwa cyfrowego, realizator programów profilaktycznych,
  • Maja Ruszpel - terapeutka uzależnień, Fundacja Inspiratornia (moderator)

Wyniki badań:

Dla zainteresowanych krótka analiza badań oraz pełen raport.