Zakończenie badań nad diagnozą dobrostanu społecznego i psychicznego uczniów bydgoskich szkół podstawowych i ponadpodstawowych
30 września 2024 roku zakończone zostały prace nad wykonaniem badań zleconych przez Miejski Ośrodek Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy przy współpracy z Wydziałem Edukacji i Sportu Urzędu Miasta Bydgoszcz.
Celem badań było wykonanie diagnozy dobrostanu społecznego i psychicznego uczniów bydgoskich szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Realizacja projektu rozpoczęła się w dniu 22 grudnia 2023 roku (Nr Umowy zlecenia BZ/75/2023 oraz BZ/11/CTTI/2024).
Projektem badawczym kierowała dr hab. Jolanta Jarczyńska.
W skład zespołu badawczego wchodziły następujące osoby:
prof. dr hab. Helena Ostrowicka,
dr hab. Katarzyna Marszałek,
dr Magdalena Wędzińska,
mgr Wiktoria Rutkowska,
oraz studentki:
Marcelina Janicka,
Dominika Kozłowska,
Małgorzata Ściesińska.
Projekt diagnozy dobrostanu psychicznego i społecznego uczniów bydgoskich szkół podstawowych i ponadpodstawowych zakładał cel utylitarny. Został zaplanowany po to, aby w oparciu o uzyskane dane empiryczne na temat ww. dobrostanu dzieci i młodzieży sformułować rekomendacje dla Wydziału Edukacji i Sportu Urzędu Miasta Bydgoszczy oraz Miejskiego Ośrodka Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy.
Zgromadzony materiał empiryczny pozwala planować, adekwatne dla potrzeb uczniów, nauczycieli i rodziców, oddziaływania wychowawczo-profilaktyczne, programy edukacji zdrowotnej w szkołach oraz programy interwencyjne adresowane zwłaszcza do grup ryzyka zaburzeń rozwoju i zdrowia uczniów (których ścieżka rozwoju psychospołecznego jest zagrożona) oraz takich form szkolenia nauczycieli, które pozwolą im lepiej radzić sobie w obliczu problemów mających związek z niskim dobrostanem społecznym i psychicznym uczniów (np. kryzys suicydalny, wysokie nasilenie zachowań lękowych, samookaleczenie ciała, itp.).