PEDAGOGIKA OPIEKUŃCZA Z PROFILAKTYKĄ UZALEŻNIEŃ I SOCJOTERAPIĄ (PROFIL PRAKTYCZNY) - studia pierwszego stopnia (licencjackie)
Absolwenci uczestniczą w zajęciach w blokach zajęć obowiązkowych i do wyboru.
Blok zajęć obowiązkowych obejmuje trzy moduły:
- przygotowania pedagogicznego i zajęć ogólnych w wymiarze 690 godzin
- moduł zajęć podstawowych w wymiarze 725 godzin.
Zajęcia podstawowe realizowane są w 4 blokach obejmujących:
- Doskonalenie umiejętności interpersonalnych i kierowania grupą (wymiar 120 godzin).
- Diagnostykę w pracy pedagoga-profilaktyka z wykorzystaniem technik informacyjno-komunikacyjnych (wymiar 195 godzin).
- Projektowanie i ewaluację oddziaływań wspomagających rozwój dzieci i młodzieży (wymiar 315 godzin).
- Współpracę z rodzicami (wymiar 85 godzin).
Zajęcia do wyboru realizowane są w 4 blokach obejmujących:
- Autorefleksję oraz poznawanie i wprowadzanie zmian w rzeczywistości społecznej (wymiar 105 godzin).
- Teorię i metodykę opieki nad dzieckiem do 6 roku życia (wymiar 135 godzin).
- Teorię i metodykę pracy z dziećmi i młodzieżą z grup ryzyka (wymiar 120 godzin).
- Teorię i metodykę profilaktyki uniwersalnej (wymiar 105 godzin).
Praktyczne kompetencje zawodowe studenci nabywają podczas 700 godzin zajęć praktycznych realizując:
- śródroczną praktykę zawodową w wymiarze 240 godzin
- praktykę poza placówkami oświatowymi w wymiarze 240 godzin
- ciągłą praktykę pedagogiczną w szkole podstawowej w wymiarze 160 godzin
- śródroczną praktykę psychologiczno-pedagogiczną w wymiarze 30 godzin
- śródroczną praktykę pedagogiczną polegająca na prowadzeniu zajęć opiekuńczo-wychowawczych w wymiarze 30 godzin.
Sylwetka absolwenta
Absolwent kierunku dysponuje specjalistyczną wiedzą i praktycznymi umiejętnościami, oraz prezentuje postawy, które niezbędne są do pełnienia funkcji opiekuńczych, wychowawczych oraz podejmowania działań profilaktycznych i socjoterapeutycznych, a także do wspierania rozwoju podopiecznych i wychowanków w wieku od 0 do 15 lat, we wszystkich środowiskach ich życia we współpracy z rodzicami, opiekunami, wychowawcami, nauczycielami i społecznością lokalną.
Nasz absolwent posiada zdolność do refleksyjnej oceny własnej roli zawodowej i na jej podstawie projektuje warsztat metodyczny i rozwój zawodowy w zakresie wzbogacania swojej wiedzy i doskonalenia praktycznych umiejętności. Nabyte kompetencje i kwalifikacje są rezultatem uczestnictwa absolwenta w procesie kształcenia modułowego charakteryzującego się zdobywaniem wiedzy i umiejętności poprzez działanie polegające na wchodzeniu w ciągłą interakcję z otoczeniem i konfrontowaniu nowo zdobytej wiedzy i doświadczeń z już posiadanymi (łączny wymiar godzin kształcenia wynosi 2340 godzin).
Miejsca potencjalnego zatrudnienia:
Absolwenci tego kierunku mogą pracować w takich instytucjach jak:
- placówki wsparcia dziennego - świetlice, kluby, ogniska wychowawcze, świetlice środowiskowe, socjoterapeutyczne; formy pracy podwórkowej jako wychowawca-socjoterapeuta;
- placówki opiekuńczo-wychowawcze, socjalizacyjne, interwencyjne, rodzinne, hostele jako wychowawca-socjoterapeuta;
- ośrodki pomocy społecznej jako asystent rodziny;
- przedszkola jako nauczyciel-pedagog;
- w żłobku lub klubie dziecięcym jako opiekun
- szkoły podstawowe jako nauczyciel-pedagog i nauczyciel-wychowawca świetlicy szkolnej;
- internaty dla uczniów szkół podstawowych jako nauczyciel-wychowawca;
- placówki wychowania pozaszkolnego jako wychowawca (oprócz młodzieżowych ośrodków wychowawczych i młodzieżowych ośrodków socjoterapii, przedszkoli, szkół i placówek wymagających innego, lub dodatkowego wykształcenia);
- jednostki samorządu terytorialnego jako pełnomocnik ds. dziecka, rodziny, profilaktyki;
- koordynator rodzinnej pieczy zastępczej;
- osoby świadcząca specjalistyczne usługi opiekuńcze;
- społecznego kuratora sądowego.